Czas na ewangelizację i nową ewangelizację. Co prawda sprzed dwóch lat tekst, ale mym zdaniem aktualny. Można w sumie komentować...
Oczywiście bez przypisów, bo nie chcą się wklejać...
1. EWANGELIZACJA I NOWA EWANGELIZACJA
Leksykon duchowości katolickiej przez ewangelizacje rozumie głoszenie konkretnej Osoby Jezusa Chrystusa i prawdy przez Niego objawionej . Papieskie wezwanie do Nowej Ewangelizacji znalazło swój muzyczny wyraz w nagraniu płyty Abba Pater. Celem tego wydawnictwa jest dotarcie z Ewangelią nowymi, nietradycyjnymi sposobami nawet do ludzi niewierzących . Jan Paweł II potwierdził doniosłość mówienia o Chrystusie poprzez sztukę w Liście do artystów . Papież określa artystów jako tych, którzy szczególnie partycypują w stwórczym zamyśle Boga i zbawczym posłannictwie Wcielonego Słowa (por. LA ). J. Kowalski w artykule O Liście papieża do artystów pisze: „Jan Paweł II jak nikt inny czuje, że właśnie zlaicyzowane środowisko artystyczne jest jednym z kluczowych <p> ewangelizacji” . Wyrazem przełożenia papieskich działań na polską muzykę chrześcijan jest list z błogosławieństwem dla grupy 2 Tm 2, 3 , czy występy polskich artystów w Watykanie: Arki Noego na zakończenie Wielkiego Jubileuszu 2000-lecia chrześcijaństwa , grupy Amenband, Ewy Urygi i Krzysztofa Krawczyka podczas Narodowej Pielgrzymki Polaków trwającej od 6 do 9 lipca 2000r .
Gorącym orędownikiem tego sposobu ewangelizacji był bp Jan Chrapek (zm. 2002), który mówił o muzykach chrześcijańskich, że są oni znakiem Opatrzności Bożej, szczególną łaską, uzupełnieniem oficjalnego głoszenia . Abp Józef Życinski także pozytywnie wypowiedział się o tej metodzie ewangelizacji( nawet przez rock), zdecydowanie stawiając treść ponad formę .
Abstrahując od sporu o to, czy muzykę, która przekazuje treści ewangeliczne, można nazwać ewangelizacją ,czy preewangelizacją , należy stwierdzić, że te działania muzyków-chrześcijan są dla określonej grupy ludzi jedyną przekonywująca formą głoszenia Ewangelii, z która mogą się zetknąć. Najlepszym dowodem na to jest odbywający się corocznie Przystanek Woodstock. Ewangelizacja podczas tego wydarzenia odbywa się dwukanałowo: zarówno poprzez muzykę, jak i posługę samarytańską wśród przybyłej młodzieży. Stosunek do tej imprezy często staje się stosunkiem do ludzi, którzy się tam bawią . Postawa akceptacji jest jedyną możliwą drogą, aby przekonać tych młodych ludzi do Kościoła. Konstytucja Gaudium et spes nawołuje do głoszenia Ewangelii w sposób zrozumiały i wszczepiony w warunki życia odbiorców, uznaje, że nowe formy sztuki odpowiadające ludziom współczesnym powinny zyskać akceptację Kościoła (por. nr 62). KKK dodaje, że głoszenie orędzia zbawienia jest tym bardziej naglące w miejscach, gdzie jedynie świeccy mogą dotrzeć (por. nr 900).
Zadanie nowej ewangelizacji muzycy rozumieją często jako posłanie do miejsc, gdzie trudno dotrzeć z Ewangelią . Tomasz Budzyński twierdzi, że ewangelizacja jeśli ma być skuteczna, musi być wychodzeniem do ludzi, którzy nie znają Chrystusa . Swoje zadanie ewangelizacji przez muzykę Deus Meus pragnie spełniać na stadionach, salach koncertowych, w klubach studenckich . O. Andrzej Bujnowski, redaktor kwartalnika „Ruah”, określa muzyków chrześcijan jako tych, którzy świadczą tam, gdzie kapłan nie dotrze . O fenomenie Arki Noego Z. Nosowski – redaktor naczelny „Więzi” - napisał, że ona z przesłaniem, że każdy może być święty, dotarła skutecznie do większej liczby ludzi, niż 20-tysięczna armia kaznodziejów , M. Okoński z „Tygodnika Powszechnego” dodaje, że po sukcesie Arki Noego duszpasterstwo polskie nie może być już takie jak dawniej . Okazuje się prawdą stwierdzenie Jana Pawła II, że aby głosić orędzie Chrystusa Kościół potrzebuje sztuki (por. LA 12).
Ta ewangelizacja ma miejsce najczęściej w trakcie koncertów, choć nie sposób oddzielić jej od sposobu postrzegania muzyków poza sceną (konferencje, obecność w mediach). Muzycy nie ukrywają, że koncerty są modlitwą , podczas której następuje spotkanie z ludźmi, pragnącymi słuchać Boga, a On czyni z nimi cuda . Świadectwa dawanych przez muzyków podczas koncertów nie pozostają bez odzewu u słuchaczy. Nawrócenia podczas tego typu imprez nie są rzadkością . Koncerty są wydarzeniami niezwykle ważnymi, bo nic nie zastąpi spotkania na żywo. Są ważne także z powodu swoistego zamknięcia mediów ogólnodostępnych na tego typu muzykę . Poza nielicznymi wyjątkami, jak koncerty Trzeciej Godziny Dnia, czy Arki Noego, które były produkowane dla Telewizji Polskiej , nawet najbardziej profesjonalni twórcy są spychani na margines ze względu na niewygodny przekaz. Jako przykład można podać czas zarezerwowany dla takiej muzyki na antenie radiowej Trójki: jest to niedziela, od szóstej do siódmej rano . Z rozgłośni radiowych wspierających zadanie nowej ewangelizacji poprzez muzykę należy wymienić Radio Józef, Radio CCM, radia internetowe: Tan Radio i Radio Omega . Na uwagę zasługuje lista Muzyczne Dary prowadzona przez Dariusza Ciszewskiego i Janusza Yaninę Iwańskiego . Z prasy wymienić można kwartalnik „Ruah” i „CCM”, nastawiony raczej na muzykę zagraniczną. Te inicjatywy potwierdzają zaangażowanie muzyków jako ludzi świeckich w wykorzystanie środków społecznego przekazu w szerzeniu Ewangelii, do czego wzywa KKK (por. nr 906).
Konstytucja Lumen Gentium przypomina, że każdy świecki na mocy samych otrzymanych darów staje się narzędziem w posłannictwie Kościoła. Jednym z artystów, który czuje się bardzo odpowiedzialny za nową ewangelizację jest Tomasz Kamiński. Określa on swoje działanie jako artysty mianem misji ewangelizacyjnej, którą wpisuje w nurt wysiłków Kościoła w tej dziedzinie .
Bogactwo nurtów muzycznych, w obrębie których muzycy chcą ewangelizować, bardzo dobrze służy rozszerzaniu Dobrej Nowiny. Ciekawym zjawiskiem jest obecność w wielu chrześcijańskich zespołach muzyków niedeklarujących się jako chrześcijanie. Andrzej Cudzich zapraszał do pierwszych swoich zespołów niechrześcijan . Dariusz Malejonek w Houku współpracował z wegetarianami . Niektórzy członkowie Armii deklarują (a teraz to nie wiem, jak jest) się jako niewierzący . Muzycy Full Power Spirit swoją pierwszą płytę Hip Hop Dekalog nagrali z przedstawicielami hip hopu o różnym światopoglądzie . Nie powinno to dziwić, przecież apostolstwo „jest wymogiem miłości i owocem połaczenia się miłości Boga z miłością bliźniego” . Praktycznie każdy nurt muzyczny w Polsce ma swoich przedstawicieli wśród chrześcijan. Nawet przez muzykę latynoską w Polsce zespół Querido Matias głosi orędzie zbawienia , czy elektroniczną opartą na syntezatorach, której przedstawicielami są K. Kucz i ks. Korneliusz Mateuszak . Specyficzną muzyką jest gospel , samo to słowo oznacza przecież Dobrą Nowinę. W Polsce nurt ten tworzą praktycznie jedynie chrześcijanie.
Szczególnej misji podjęły się zespoły Wspólnoty Miłości Ukrzyżowanej , Pomocy Duchowej , czy Saruela, które bardzo często do swoich koncertów mają przygotowane rekolekcje, pantomimy, świadectwa itp. Teatr A i Saruel ewangelizują także za pomocą musicali . Dekret o apostolstwie świeckich rekolekcje określa jako środek pomocniczy dla świeckich oddanych apostolstwu (por. nr 32). Na pewno i pozostałe formy można zaliczyć do tych środków.
Misję ewangelizacji spełniają także ludzie pomagający muzykom: profesjonalista od nagłośnienia- Wojciech Białoskórski , realizator dźwięku- Edward Sosulski , właściciel studia nagraniowego Deo Recordings- Henryk Król , właściciel wydawnictwa muzycznego Mix- K.Furgała , czy specjalista od reżyserii teledysków – Grzegorz Sadurski .
Dekret o apostolstwie świeckich podkreśla, że świeccy znając dobrze współczesny świat są zobowiązani do uczestniczenia w społeczności i kulturze, w której egzystują (por. nr 29). Ewangelizacja przez współczesne gatunki muzyczne jest dopasowaniem języka Dobrej Nowiny do obecnych warunków . Jak kiedyś Jezus szedł do rybaków i mówił do nich ich językiem, tak dzisiaj pragnie On iść do zbuntowanej młodzieży i mówić językiem dla niej najbardziej zrozumiałym .
|