Właśnie to porównanie z akwarium też wydaje mi się bardzo trafne. Ale wykorzystanie tego środka wyrazu wydaje mi się już mniej trafne
Komparatystyka ciekawa, choć nieco męcząca, bo składająca się w sporej części z utworów wywodzącego się z podgatunku "muląca Armia"
Proces - Anima - Przemiany - Ulica jaszczurki - Taniec duchów - Toń - Proces
A oto
zapis falowania wrażeń (w nawiasach punkty przyznane dotąd w WFO):
Proces - bez zmian na przestrzeni tygodnia; i słabe przywoływanie z pamięci, i konkretne odsłuchy przyniosły wrażenie takie sobie - przede wszystkim nie działało to, co parę lat temu zadziałało najmocniej, czyli końcówka. Mam w tym utworze wrażenie przeładowania, przy czym nie samo przeładowanie mi przeszkadza, tylko że ono mi tu niewiele daje, a trochę zabiera (vide komentarz Budynia, który już cytowałem).
Anima (6) - pierwsze wrażenie: to znacznie szlachetniejsze jest; ale wiadomo było, że przyjdzie i drugie wrażenie: to za długie jest. Ta środkowa część jest dla mnie, przepraszam twórców, po prostu do wycięcia w montażu, ale przepraszam znów, bo to nie o tym utworze jednak ma być. Ogólnie: chyba jednak lepiej niż Proces, ale też dziś nie dałbym tej szóstki.
Przemiany (6) - a propos tej mulącej Armii
Ale mam swój soft spot dla tego utworu i też tu zadziałał. Póki co najlepiej.
Ulica (5.5) - o, zdziwiłem się, że dałem Ulicy tak dużo, bo pamiętałem, że mniej - ale dobrze, bo widocznie w odsłuchu WFOskim było tak, jak i dziś: że to naprawdę niezły numer jest. I nie wiem, czy nie najbardziej podobny do omawianego tu Procesu ze wszystkich w ogóle
Dlatego pójdzie jeszcze raz po Toniach
Dziś nie wydał mi się nic słabszy od innych tu odsłuchiwanych, a niby miał być taki najsłabszy.
Taniec duchów (5) - a tu szkoda, że dałem najmniej, bo nie wiem, czy dzisiaj nie podoba mi się najbardziej (tjaa...); no chyba żeby odjąć jakiś symboliczny punkt za wydłużony początek, który (przepraszam znów twórców
) po prostu przewijam. Ale poza tym numer bardzo wporzo!
Toń (5.75) - i ten też. Refren wyraźnie lepiej, niż zwrotka, ale całość się broni.
Znowu Ulica i znowu Proces, żeby zobaczyć, czy utrzymuje się wrażenie podobieństwa -> utrzymuje się, choć Proces jest wyraźnie ubarokowioną wersją. Powiedzmy, że obiektywnie lepszą... No chyba lepszy jest tu też ten ogólnoprozessowy żar i rosynant, i ten Kafka wyzierające zza wersów, choć tutejsze wersy, podobnie jak te z Ulicy jaszczurki, niespecjalnie mnie ruszają.
Choć w ułamkach te moje oceny coraz bardziej się łamią, to wychodzi mi tu jednak wyraźnie, że najbardziej adekwatne będzie
5.5/10.
Niby bardzo dobry numer, ale cieszę się, kiedy już się skończy.
Właściwie to wszystkim wyżej wspomnianym mógłbym dziś dać te 5.5, chyba najbardziej do szóstki jestem przekonany w przypadku Przemian.
W krainie smoków 6/10
Bóg jest miłością 9/10
Zostaw to 7/10
Sen nocy letniej 8/10
The Other Side 6/10
Buraki kapusta i sól 6/10
Saluto 3.5/ 10
Wyludniacz 9/10
Zła krew 6.5/10
Miejsce pod słońcem 9.5/10
Yyzz 1/10
You Know I Am 5/10 (--> 7!)
Dla każdej samotnej godziny 7/10
Pałacyk Michla 2/10
Ukryta miłość 5/10
Taniec duchów 5/10
Nocny lotnik 7/10
Hejszarawiara 7/10
Freak 7.5/10
Oddech 4/10
Jestem drzewo, jestem ptak 4/10
Przed prawem 10/10
Święto jaskółki 7/10
Adwent 9/10
Przemiany 6/10
On jest tu 10/10
Intro 87 3.5/10
W kamień zaklęci 6.5/10
Gdzie ja tam będziesz ty 8/10
Urkoloseum 7/10
Krótka forma czadowa 7.5/10
Soul Side Story 10/10
Biesy 2/10
Siódmy 7/10
Katedra 9/10
Warszawskie dzieci 1.5/10
Radio NRD 3/10
Sygnały 1/10
Exodus 7/10
Śmierć w Wenecji 8.5/10
Nieruchomo 3.5/10
In The Land of Afternoon (Amagama) 8/10
Utopia 7.5/10
Święto rewolucji 2/10
Skończyłem rozpoczynaj 10/10
3 bajki 9/10
Archanioły i ludzie 9.5/10
Duch wieje przez świat 6.5/10
She Is A Punk Rocker 1/10
Cudzy grzech 2/10
Statek burz 9/10
Piosenka liczb 5/10
Jeżeli 6/10
Break Out 6/10
Ostatnia chwila 1/10
Sodoma i Gomora 8.5/10
Horror Budzuli 4.5/10
Dobra śmierć 1/10
Jestem smutny 7/10
Sędziowie 7.5/10
Najduchy i ćmy 3/10
Nic już nie przeszkodzi 8.5/10
Przebłysk 5 9.5/10
Echo 8/10
Wczorajszemu 9.5/10
Wiatr wieje tam, gdzie chce 7.5/10
To moja zemsta 8.5/10
Nino łeno 2/10
Parowóz numer osiem 9.5/10
Puste okno 4/10
Poza prawem 7.5/10
Pocałunek mongolskiego księcia 7.5/10
Bombadil w locie 1.5/10
Strzały znikąd, chłopcy stąd 7/10
Pięknoręki 7/10
Nostalgia 7/10
Cud 4.5/10
Trzy znaki 3/10
Marność 9.5/10
Anima 6/10
W niczyjej sprawie 5/10
Pieśń przygodna 10/10
Underground 6/10
Zjawy i ludzie 6.5/10
Na ulice 5/10
To, czego nigdy nie widziałem 10/10
Ultima thule 8/10
Wojny bez łez 6.75
Grot the Engine Driver 5.5/10
Bracia bum 9/10
Podróż na wschód 7.5/10
Ulica jaszczurki 5.5/10
Dzyń 6/10
Toń 5.75/10
Inaczej niż zwykle 8.5/10
Niewidzialna armia 9.5/10
Wspaniała nowina 7/10
Tam, gdzie się kończy kraj 3.5/10
Jezus Chrystus jest Panem 3/10
Łapacze wiatru 7.75/10
Opowieść zimowa 10/10
Home 4/10
Nie ja 6.5/10
Zły porucznik 9.5/10
Wołanie o pomoc 1.5/10
Niezwyciężony 7.5/10
Kochaj mnie 6.5/10
Kfinto 8.5/10
Duszo wróć 5/10
Piosenka po nic 10/10
Proces 5.5/10