XVII Festiwal Bitnikowski
„In Memory of Nicolaus Copernicus & Sun Ra!"
„Enlightment
Is my tomorrow
It has no planes
Of sorrow"
Herman „Sonny" Blount
Zapraszamy serdecznie na kolejną edycję najsłynniejszych psychodelicznych konfrontacji w tej części multiwersum – dedykowaną w całości wielkim twórcom heliocentrycznej wizji świata – Mikołajowi Kopernikowi i Sun Ra! Festiwal Bitnikowski to niekończąca się psychosomatyczna peregrynacja w poszukiwaniu sensu i jego mniej oczywistych pochodnych. Tym razem w programie, znajdą się między innymi: imaginacyjne soundtarcki do alchemicznych filmów, poetyckie skowyty, filmowe tripy na kwasku cytrynowym i elektroakustyczne medytacje w duchu minimal-noise-zen, a zapewne również efemeryczne niespodzianki, które zaskoczą samych organizatorów, otwierając im wrota percepcji na świat zjawisk ulotnych i nieprzewidywalnych. Wszystko zaś w całkowicie karnawałowej atmosferze uciesznej względności i pod niezapomnianym hasłem: „ Beat'em All!". Nie czekaj więc aż nam tego zabronią! Przyjdź i poszerz sobie!
Hati & Dariusz Brzostek
„Zmącone słowa i niepojęte czyny mistrza Zansena"
Text&sound composition for zen meditation . Live! Słowa i elektroakustyczne dźwięki w intymnych, intuicyjnych interakcjach, pobudzających medytacyjną wrażliwość odbiorców i wykonawców. Dźwiękowo-semantyczna podróż do krainy pogodnego paradoksu.
„Umysł pozostaje na zewnątrz,
świat mieści się w środku.
Skąd dobiega szmer deszczu?"
Feet your head!
Wstęp wolny
Roger Corman „The Trip" (1967)
Halucynacyjna wycieczka mistrza niskobudżetowego horroru w krainę chemicznej ułudy, w której umysł zabija sam siebie, zaś automatyczne pralki otwierają wrota nieskończoności. Paradokumentalna opowieść o początkach fascynacji amerykańskich intelektualistów fenomenem LSD, przybierająca kształt poetyckiej psychodramy na pograniczu surrealizmu, filmowej abstrakcji i kina neurologicznego niepokoju. Psychoaktywna estetyka Jordana Belsona przegląda się tu w krzywym zwierciadle psychodelicznego kiczu rodem z wytwórni Hammer. Przekonajcie się sami, czy Peter Fonda znajdzie odpowiedź na dramatyczne pytanie: Where is my mind?
Wstęp wolny
„Skowyt" według poematu Allena Ginsberga
w wykonaniu Teatru Terminus a Quo z Nowej Soli
Autor: scenariusz Edward Gramont na podstawie poezji Allena Ginsberga
Reżyser: Edward Gramont
Na spektakl składają się fragmenty poematów Allena Ginsberga:
"Ameryka"
"Skowyt"
"Magiczny psalm"
Scenariusz sztuki powstał na początku 1977 i grany jest w podobnej postaci do dnia dzisiejszego. Początkowo, przez pierwsze 20 lat, spektakl był wystawiany pod tytułem "Ameryka".
"Skowyt" to przede historia. Historia zapisana pomiędzy filozofią długich włosów (kontestacja hipisowska) a transowym graniem na bebechach, z pluciem, charczeniem, szaleństwem scenicznym i obscenicznym. To także partytura jazzowa z taśmą parcianą i tamburinem w konwulsyjnych stanach świadomości wylewających się z nieskończoności biblijnych wersetów zapisanych w dniu upadku anioła. Nie ma w tym spektaklu nic ze sztuczności, nic z udawania, grania na maskę, grania aktorskiego, tradycyjnego - jest trans szaleńca i droga cierpienia, ból i niemoc. Prawdziwy krzyk i szloch, bezwględne oddanie się scenie jako miejsca gdzie dokonuje się najczystszy akt pokory.
Wiecej:
www.terminusaquo.eu
Ginsberg Allen (1926-1997), amerykański poeta, wyznawca mistycyzmu buddyjskiego. Hippis, wyraziciel anarchicznego indywidualizmu i neokonformizmu pokolenia amerykańskich beatników. Przeciwnik wojny, w szczególności w Wietnamie. Uczestnik licznych akcji protestacyjnych przeciwko polityce rządu USA.
Poeta i pieśniarz, autor kultowego poematu "Skowyt", prorok bitnikow, hipisowski guru, ściśle związany z kontrkultura lat 50. i 60. Uważany za sztandarową postać pokolenia bitników lat 50. i wpływową personę ruchu hippisów w latach 60. Współtworzył ruch artystyczny zwany Beat Generation obok takich postaci, jak: Jack Kerouac, Lawrence Ferlinghetti, W. S. Burroughs. Ginsberg przez całe życie był działaczem - a to na rzecz ruchu obrony praw obywatelskich, a to pokoju czy ruchu wyzwolenia gejów. Założył także Instytut Studiów nad Filozofią Wschodu. Zmarł w Nowym Jorku na atak serca 5 kwietnia 1997 roku, mając 70 lat.
"Czynic dobro, unikać zła"
Ginsberg Allen, Skowyt (fragment)
Widziałem najlepsze umysły mojego pokolenia
zniszczone szaleństwem, głodne histeryczne nagie,
włóczące się po murzyńskich ulicach o brzasku poszukując
wściekłego kopa,
anielogłowi hipsterzy płonący żądzą pradawnego niebiańskiego
kontaktu z gwiezdna prądnicą w maszynerii nocy,
którzy w biedzie w łachmanach z zapadniętymi oczami i na haju
palili siedząc w nadprzyrodzonej ciemności mieszkań z zimną
wodą płynących ponad wierzchołkami miast
kontemplując jazz…
Wstęp: 5 zł
Harry Smith spotyka Perpetual Motion Food
Harry Smith to postać niezwykła w świecie sztuki XX wieku. Muzykolog (autor legendarnej, kompilacji Antologia Muzyki Amerykańskiej), miłośnik ezoteryki i filozofii Wschodu, malarz, antrolpolog, bitnik i filmowiec.
Grupa artystyczna Perpetual Motion Food składa się z osób zainteresowanych muzyką współczesną - jazzem, improwizacją, elektroniką. Podejście do materii nawiązuje do tradycji dada. Przeważa pełna emocji i entuzjastyczna metoda pracy z instrumentem, improwizacja ponad kompozycją. Kompozycja staje się punktem wyjścia, stanowi fundament, na bazie którego podczas występu budowane jest napięcie. Sensem istnienia PMF jest nieprzewidywalność każdego kolejnego występu
„Chciałbym móc powiedzieć, że ta muzyka jest potrzebna i, że to w ogóle jest muzyka…" John Cage
Wstęp wolny
Serdecznie zapraszamy!
Domu Muz Podmurna 1/3
02-04.07 (poniedziałek-wtorek-środa)